YouTuben algoritmin taustalla jo pitkään toiminut Gemini-tekoäly on aiemmin toiminut lähinnä datankerääjänä – se on rekisteröinyt katsojien käyttäytymistä sekä kanavien ominaisuuksia. Noin kuukausi sitten Gemini kuitenkin valjastettiin mukaan algoritmin rinnalle, tavoitteena entistä yksilöidymmät suositukset sekä katsojille että kanaville. Muutoksesta on tapahtunut riittävän kauan aikaa jotta voimme analysoida muutosta alustavasti.
Miten algoritmimuutos näkyy käytännössä? Yhä useampi katsoja on huomannut, että YouTuben etusivun suositukset ovat muuttuneet oudoiksi. Aiemmin näit pääasiassa tuttuja kanavia ja niiden sisältöä – nyt vastaan voi tulla paljon videoita, joiden kaltaisia et ole koskaan ennen katsonut. Eivätkä kyseiset videot ole todennäköisesti millään tapaa relevantteja sisältöön jota olet katsonut aiemmin.
Tästä syystä nyt on tärkeämpää kuin koskaan tilata ne kanavat, joista oikeasti pidät. Tilauksilla ja ilmoituksilla varmistat, ettet hukkaa suosikkivideoitasi muuttuneiden suositusten keskellä. YouTuben etusivun suositusten osumatarkkuus on tällä hetkellä monien kokemusten mukaan selvästi heikentynyt.
On myös syytä huomata, että laiskimmat katsojat eivät välttämättä siirry uusiin kanaviin, vaan yksinkertaisesti katsovat vähemmän, jos mielenkiintoisia videoita ei enää tuoda etusivulle “hopeavadilla”. Näin ollen kanavien on entistä tärkeämpää rakentaa pysyvää tilaajakuntaa.
Toistaiseksi katsojien kokemuksissa algoritmimuutoksesta ei ole näkynyt juuri mitään positiivista. On kuitenkin mahdollista, että kyse on vielä keskeneräisestä vaiheesta, ja tilanne tasoittuu ajan myötä. Suositusten ”rikkinäisyydestä” kärsivien osalta on esitetty väittämiä, että uuden Youtube-tilin luonti korjaisi asian mikäli, epärelevantit suositukset alkaa ärsyttämään liikaa.
Suurimmat muutokset näkyvät etusivun suosituksissa sekä myös kanavien sisäisissä algoritmeissa. Jälkimmäinen osa-alue koskettaa kuitenkin lähinnä sisällöntuottajia, joten sen syvempi tarkastelu jää toiseen kertaan.






















